10 powodów, dla których warto ograniczyć cukier

Sypki cukier i cynamon na łyżkach

Cukier (sacharoza) jak powszechnie już wiadomo, nie należy do najzdrowszych rzeczy. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu można było usłyszeć, że „cukier krzepi”, a mamy dawały dzieciom smoczki z cukrem na uspokojenie. Naukowcy, a za nimi lekarze informują jednak coraz szerzej o jego szkodliwości i mówią, żeby ograniczyć cukier w diecie. Na próżno. Plaga chorób, otyłości czy próchnicy to już norma. Oczywiście można powiedzieć, że u nas w Polsce to nie jest jeszcze tak źle jak w Ameryce. Tymczasem śmieciowe jedzenie już dawno przyszło i zaczęło siać spustoszenie.

Zdradliwe produkty

Gdzie znajduje się ten biały winowajca? W herbacie, czy kawie – jeżeli słodzimy. Dużo go też w napojach gazowanych i sokach. Słodycze, ciasta czy czekolada to oczywistość.

No ale powiesz, że jak ktoś nie pije Coli to jest w porządku? Jeżeli nie wcinasz na potęgę słodkości to znaczy, że ilość cukru w diecie jest w porządku, a tyłek i blaszki miażdżycowe nie rosną w siłę? Niestety nie ma tak dobrze.

Lubimy bezsprzecznie smak słodki i słony. Tak nas ukształtowała ewolucja i nic na to nie poradzimy. Producenci żywności też sobie z tego doskonale zdają sprawę, dlatego sypią hojnie cukrem na prawo i lewo. Płatki śniadaniowe, gotowe sosy, jogurty, suszona żurawina i inne bakalie, owoce z puszki, a nawet wędliny (!) to tylko niektóre produkty, których składom na etykiecie warto się przyjrzeć. Dlatego ograniczenie cukru w naszej diecie nie jest takie łatwe.

Kostki cukru z oznakowaniem toksyczności

Cukrowe zbrodnie

Oto wybrane 10 powodów, dla których warto pomyśleć czy nie ograniczyć cukier i pomyśleć o zdrowszych zamiennikach.

1. Prowadzi do cukrzycy

Spożycie oczyszczonego cukru wywołuje szybki i duży wyrzut insuliny. Trzustka musi pracować ciężej i jej komórki ulegają szybszemu zniszczeniu. Z czasem produkcja insuliny spada, a także i wrażliwość komórek ma nią. Przeprowadzone liczne badania nie są do końca zgodne, ale część z nich potwierdza związek cukru w diecie i ryzyko zachorowania na cukrzycę.

2. Chorują serce i naczynia

Nadmiar cukru we krwi zamieniany jest między innymi w triglicerydy. Ona są obok cholesterolu LDL uważane za przyczyny powstawania miażdżycy w naczyniach krwionośnych.

3. Osłabia odporność

Badania naukowe pokazały, że zjedzenie już 100g sacharozy (ale też glukozy, fruktozy, czy miodu) hamuje zdolność naszych białych krwinek do pochłaniania szkodliwych mikroorganizmów (fagocytozy). Większe spożycie cukrów prostych związane jest z jeszcze większym osłabieniem odporności organizmu, a skutkiem tego są częstsze infekcje.

4. Zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory jelita grubego i piersi

Za odkrycie, że rak żywi się glukozą Otto Heinrich Warburg dostał nagrodę Nobla w 1931 roku. Glukoza jest paliwem dla wszystkich komórek, ale to komórki rakowe wykorzystują i wychwytują ją najintensywniej.

Zwiększanie poziomu insuliny we krwi na skutek zjedzenia cukrów powoduje też między innymi wzrost we krwi związku o nazwie IGF (insulinopodobny czynnik wzrostu). IGF pobudza komórki do rozrostu, w tym też niestety komórki rakowe. Uważa się, że za wpływ cukru na pobudzaniem rozwoju raka odpowiadają hiperglikemia, hiperinsulinemia oraz stan zapalny w organizmie

5. Ma zły wpływ na mikroflorę jelitową i pomaga rozrostowi drożdżaków w jelitach

Dieta bogata w cukier wywołuje zmiany prawidłowej mikroflory jelitowej. Bakterie w naszym przewodzie pokarmowym konkurują ze sobą o pokarm i miejsce. To jakie składniki pokarmowe docierają do jelita ma wpływ, które szczepy się rozrastają i czy nie jest to nadmierny rozrost. Niestety dużo patogennych szczep bakterii, które szkodzą naszemu zdrowiu, a także grzybów z rodzaju drożdżaków lubi cukry proste.

6. Niepokój i depresja

Znaczące wahania poziomu glukozy w krwi z powodu dużego spożycia cukrów prostych prowadzi do znacznych huśtawek nastroju. W licznych badaniach wykazano wyraźnie, że wzrost liczby zachorowań na depresję powiązany jest ze wzrostem spożycia cukru w populacji. Naukowcy powiązali też szkodliwy wpływ sacharozy i zły metabolizm cukrów w organizmie ze schizofrenią.

7. Osteoporoza

Oczyszczony w procesie produkcji cukier biały jest pozbawiony otoczki innych naturalnych substancji, które ułatwiają jego trawienie. Organizm musi więc przy jego rozkładzie w jelicie czerpać z własnych zasobów mikroelementów i witamin. A pobiera sobie te sole mineralne (głównie wapń) z kości, osłabiając ich strukturę i prowadząc do zmniejszenia ich gęstości.

8. Wpływa na wygląd skóry

Skóra zawiera w swojej tkance dużo elastyny i kolagenu, które odpowiadają za jej jędrność i elastyczność. Spożycie dużej ilości sacharozy powoduje wysokie stężenie glukozy we kwri. Wtedy białka ulegają szybciej degeneracji (glikacja białek) oraz powstaje dużo wolnych rodników. Oba te procesy skutkują szybszym starzeniem się skóry.

9. Zwiększa ryzyko otyłości

Do dzisiaj naukowcy spierają się, czy to cukier czy też tłuszcz odpowiada za otyłość. Więcej jednak zdaje się przeważać głosów za szkodliwością cukru. Nadmiar glukozy jest w wątrobie przekształcany między innymi w kwasy tłuszczowe. Istnieje wyraźny związek pomiędzy ilością cukrów prostych w diecie, a wzrostem BMI. Szczególnie dobrze zaobserwowano taką szkodliwą relację u dzieci.

10. Uzależnia

Cukier uzależnia i to bardzo silnie. Jedzenie słodkości powoduje u nas wyrzut dopaminy i serotoniny, które powodują uczucie przyjemności. Poziom glukozy jednak szybko spada i znów pojawia się potrzeba jedzenia słodkiego. Pokusa ta jest bardzo silna i niczym się tutaj nie różni od głodu narkotycznego u narkomana.

Wiele jest powodów, dla których warto ograniczyć cukier. Lista szkodliwych efektów ubocznych nadmiernego spożycia tej substancji jest niestety jeszcze dłuższa. Nasz organizm nie przystosował się w ramach ewolucji do lepszego trawienia i metabolizmu tej białej substancji, bo nigdy w historii jego spożycie nie było tak duże jak teraz.

Niestety nie wystarczy pozbyć się z domu sacharozy. Również inne słodzidła, które składają się w dużej mierze z cukrów prostych (i często w oczyszczonej przemysłowo postaci ), potrafią nam bardzo zaszkodzić.

Na szczęście w kuchni mamy dla cukru zamienniki, które z powodzeniem można stosować. Próbowaliście walczyć ze słodyczami, jak wam idzie?


9 Replies to “10 powodów, dla których warto ograniczyć cukier

  1. Masz absolutną rację. Ja nie jem cukru już od 30 lat, nie licząc tego w różnych produktach. I to jest najgorsze, że wiele kupowanych, gotowych produktów zawiera cukier i nie mam tu na myśli słodyczy.

    1. No niestety to nie jest proste. To praktycznie takie samo uzależnienie jak używki, tylko nie jest społecznie napiętnowane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.