Co do picia?

sok owocowy

„On chciał pić tylko wodę” powiedziała do mnie z lekkim wyrzutem moja mama, kiedy odbierałam od niej starszego synka. Proponowała mu sok, kompot lub herbatę, on jednak prosił uparcie o wodę. Trochę mnie to zdziwiło, bo dobrze wiem jak uwielbia soki i muszę mu je wręcz ograniczać.

Nie jestem pewna skąd się bierze u babci takie przekonanie, że woda jest dobra, ale dla zwierząt. Podobno kiedyś w radiu jakaś pani „ekspert” wypowiadała się negatywnie na ten temat i polecała picie innych płynów. Nie mogę jakoś jej teraz przekonać, że to nieprawda. Chociaż wiele się teraz mówi na temat tego co powinny pić dzieci i o budowania zdrowych nawyków, nadal sporo osób uważa wodę za coś gorszego.

Dlaczego to właśnie woda jest uznawana za najlepszy wybór, a inne napoje jako dodatki?

Woda jest dobra bo:

  • dobrze nawadnia, a przecież jest niezbędna organizmowi do przeżycia, bo bierze udział między innymi w procesach metabolicznych oraz regulacji temperatury, czy pomaga w usuwaniu toksyn
  • nie zawiera niepotrzebnych i szkodliwych substancji jak konserwanty, barwniki, dodane sztuczne aromaty
  • nie zawiera cukru (i nie psuje dzieciom zębów podawana w nocy 😉 )
  • dostarcza mikroelementy (szczególnie zmineralizowana, chociaż ta nie powinna być pita codziennie)

A co z sokami?

Są przecież uważane za bardzo zdrowe? Nawet te świeżo wyciskane, bez żadnych dodatków, zawierają bardzo dużo cukrów prostych. Pozbawione towarzystwa błonnika szybko wchłaniają się w jelitach i powodują szybki skok poziomu glukozy we krwi. Lepszym wyborem będą soki naturalnie mętne, albo świeżo wyciskane w domu. Napoje i nektary są dodatkowo słodzone, więc tym bardziej trudno je polecać jako główny napój. Nadmierne picie soków przyczynia się do próchnicy, biegunek i wzdęć i sprzyja nadmiernemu przybieraniu na wadze.

Jaką maksymalną ilość soku dziennie zalecają eksperci? Zalecenie AAP (American Academy of Pediatrics) z 2017* mówi o tym, że dzieci do pierwszego roku życia najlepiej nie powinny w ogóle dostawać soków. Między 1.-3. rż polecane jest nie więcej niż 120 ml soku, między 4.-6. rż około 120-180 ml, a powyżej 7. rż. maksymalnie 240 ml soku. Optymalnie zaś byłoby w ogóle nie podawać ich do trzeciego roku życia.

Polskie zalecenia mówią o maksymalnie 150 ml do ukończenia 1 rż (u dzieci karmionych piersią po 7 mż, a karmionych mlekiem modyfikowanym powyżej 4 mż).** Póżniej zaleca się nie więcej niż 250 ml dziennie do 3 rż oraz maksymalnie 375ml do 7 rż

A herbata?

Niemowlętom poleca się podawać łagodne herbaty ziołowe np. z kopru oraz można owocowe (z suszonych owoców, nie słodzony granulat). Na ziołowe herbaty muszą uważać jednak alergicy, bo rumianek czy koper często uczulają. Powyżej roczku można już podawać czarną czy zieloną herbatę, powinna być ona jednak specjalnie parzona (powyżej 3 minut aby uwolniły się też garbniki) i bardzo słaba. Nie znalazłam informacji o tym ile tej herbaty dziecko może wypijać. Trzeba zdać się na własny rozsądek i obserwację.

Młodszy syn poza mlekiem pije tylko odrobinę wody. Starszak szczęśliwie lubi wodę, ale uwielbia też soki, którymi hojnie częstują go babcie. Na szczęście, póki co nie mamy problemów z napojami, szczególnie gazowanymi, bo on „nie lubi z bąbelkami” ;> A jak to wygląda u waszych dzieci? Trudno je przekonać do wody?

* https://pediatrics.aappublications.org/content/139/6/e20170967

** https://docplayer.pl/18540346-Zasady-zywienia-zdrowych-niemowlat-zalecenia-polskiego-towarzystwa-gastroenterologii-hepatologii-i-zywienia-dzieci.html

3 Replies to “Co do picia?

  1. Nie lubię pic wody niestety, sprawia mi to wiele problemów ale staram się przynajmniej dodawać spora ilość cytryny, to pomaga 🙂 p

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.